Wiadomości

Zadbajmy o naszych seniorów

Data publikacji 21.01.2024

Naszym bliskim z okazji Dnia Babci (21 stycznia) i Dnia Dziadka (22 stycznia) warto wręczyć nie tylko kwiaty czy czekoladki ale również porozmawiać o sytuacjach, które mogą stanowić potencjalne zagrożenie dla realizacji ich planów i marzeń. To oni najczęściej kierują się dobrocią serca - niestety, właśnie tą dobroć często wykorzystują oszuści. Zadbajmy o seniorów i przekażmy im informacje dotyczące bezpieczeństwa.

Dzień Babci i Dzień Dziadka to szczególne święta, o których nie zapominają zarówno dzieci, jak i dorośli. Często ich dobre serce i chęć niesienia pomocy wykorzystują przestępcy. Wielu seniorów nie daje się oszukać, jednak zdarza się, że część starszych osób wciąż pada ofiarą przestępców. Dlatego oprócz pięknych życzeń i prezentów, podczas rodzinnych spotkań warto wspomnieć im o zagrożeniach, na jakie najczęściej są narażeni. Czujność i wiedza o sposobach działania oszustów pozwolą osobom starszym uchronić się przed utratą pieniędzy.

W ostatnich latach bardzo szybko rozwijają się nowe technologie i zwiększa się nasza aktywność w cyberprzestrzeni. Z przeprowadzonego w 2023 roku badania Warszawskiego Instytutu Bankowości wynika, że z bankowości elektronicznej lub mobilnej korzysta już 82 proc. seniorów. Ale to, co jednym ułatwia życie, innym daje pole do działalności przestępczej. 

Uczulajmy swoje babcie i swoich dziadków, aby pod żadnym pozorem nie przekazywali pieniędzy osobom obcym. Nie ma znaczenia, za kogo oszuści się podają. Seniorze, kiedy w słuchawce słyszysz osobę, która podaje się za krewnego, policjanta czy prokuratora i prosi o pieniądze, to pod żadnym pozorem ich nie przekazuj.

Często wykorzystywaną metodą wyłudzania pieniędzy od seniorów jest podawanie się przez telefon za pracownika banku lub służby mundurowej. Przestępcy wprowadzają jednak różnego rodzaju urozmaicenia i coraz częściej wykorzystują do oszustw e-bankowość. Taką metodą wyłudzania pieniędzy przez telefon fachowo określa się terminem „vishing” – to połączenie dwóch angielskich słów: voice (głos) i „phishing” (rodzaj oszustwa polegającego na podszywaniu się pod inną osobę lub instytucję).

Jak się chronić przed tego rodzaju wyłudzeniami?

  • Jeśli odbierzesz niepokojący telefon od osoby, która podaje się za np. pracownika banku, zachowaj spokój, nie poddawaj się panice i zweryfikuj taką osobę. Rozłącz się i zadzwoń na infolinię swojego banku w celu upewnienia się czy na pewno dzwoni do Ciebie pracownik danej instytucji. Pamiętaj rozłącz się skutecznie i nigdy nie dzwoń na numer wskazany przez swojego rozmówcę.
  • Jeśli osoba dzwoniąca nalega na Twoją natychmiastową reakcję i prosi Cię o dane wrażliwe, nigdy nie ulegaj presji i nie podawaj przez telefon danych do konta bankowego, tj. loginu, hasła, kodów autoryzacyjnych, kodów blik. Pracownik banku ani Policjant nigdy nie mogą prosić o takie działania.
  • Na polecenie osoby dzwoniącej nie instaluj żadnych aplikacji lub oprogramowania np. na telefon, komputer, które rzekomo mają monitorować bezpieczeństwo na koncie lub pomóc w zablokowaniu nieautoryzowanej wypłaty środków.

Policja podejmuje szereg działań w celu edukacji m.in. w ramach kampanii #ZnamTeNumery realizowanej przez Komendę Główną Policji wspólnie z Telewizją Puls oraz Pocztą Polska. Kampania adresowana jest do seniorów i ich bliskich, a jej twarzami są bohaterowie serialu Telewizji Puls „Lombard. Życie pod zastaw”.

Celem działań w ramach kampanii jest wypracowanie łatwego i zrozumiałego algorytmu zachowań w sytuacji potencjalnego zagrożenia oszustwem. Ponadto uświadomienie seniorów oraz ich najbliższych na temat niebezpieczeństw i metod oszustw, z jakimi mogą się nieświadomie spotkać. Natomiast młodsze pokolenie ma stanowić ekipę wsparcia dla bliskich osób, w starszym wieku. Nazwa kampanii #ZnamTeNumery nawiązuje do kultowych tekstów i mówi o numerach (telefonu) do dzielnicowego i bliskich oraz
o „numerach” jakie robią oszuści.

Powrót na górę strony